< ..
AT humanities

Article

Making Capital of ‘Illegal’ Publication under Japanese Imperial
Censorship: Publication Strategies of Senki (Battle Flag)

around 1930

Young Ran Ko 1'*, Nick Ogonek ? and Kyeong-Hee Choi 2

check for
updates

Citation: Ko, Young Ran, Nick
Ogonek, and Kyeong-Hee Choi. 2023.
Making Capital of ‘Illegal”
Publication under Japanese Imperial
Censorship: Publication Strategies of
Senki (Battle Flag) around 1930.
Humanities 12: 89. https://doi.org/
10.3390/h12050089

Received: 28 November 2022
Revised: 21 February 2023
Accepted: 8 March 2023
Published: 25 August 2023

Copyright: © 2023 by the authors.
Licensee MDPI, Basel, Switzerland.

This article is an open access article
distributed under the terms and
conditions of the Creative Commons
Attribution (CC BY) license (https://
creativecommons.org/licenses/by/
4.0/).

Department of Japanese Language and Literature, Nihon University, Tokyo 156-0045, Japan

2 East Asian Languages and Civilizations, The University of Chicago, Chicago, IL 60637, USA;
nogonek@uchicago.edu (N.O.); kchoi@uchicago.edu (K.-H.C.)

*  Correspondence: ko.youngran@nihon-u.ac.jp

Abstract: Around 1930, the Japanese publishing market was restructured, and as part of this process,
the colonial market emerged within the Japanese Empire. In an attempt to expand into the colonial
market, publishers such as Kaizo-sha, Chiiokoron-sha, and Senki-sha competed among each other,
producing ‘legal” and ‘illegal’ commodities related to socialism. This paper examines the circulation
of illegal commodities such as the often-banned magazine Senki (Battle Flag), cross-reading them
with internal documents from Senki-sha (Senki’s publisher) and NAPF (All-Japan Federation of Pro-
letarian Arts), as well as with those from the Japanese Home Ministry and the Japanese Government-
General in Korea. By doing so, the essay argues that the main actors of the socialist cultural move-
ment around 1930 purposefully planned to capitalize on the ‘illegal’ nature of their commodities,
while adopting a public stance of differentiation from commercial capital. Furthermore, by propos-
ing that the publication of illegal commodities was in fact deeply imbricated with the movement of
capital in the publishing market, this paper also reveals that Korean-language publications—notably,
the magazine Uri tongmu (Our Comrades)—-produced by socialists in the Japanese interior around
1930, ended up playing a role in undermining the reconstruction of socialism in Korea. For this
reason, it is crucial to reconsider the prevailing narrative about the history of the Japanese social-
ist movement of the late 1920s and early 1930s, which often essentializes the connection between
Japanese and Korean socialists as pure ideological solidarity, paying little attention to the complex
movement of capital, legal and illegal, at work in the Japanese Empire around 1930.

Keywords: Battle Flag; censorship; Imperial Japan; colonial book market; proletarian literature

1. Add-On Value Brought by Publication Bans: Senki and “The Crab Cannery Ship”

The proletarian cultural movement began in 1921 with the release of the first issue of
the literary magazine Tanemakuhito (The Sower). Another magazine called Bungei sensen
(Literary Arts Front) became the center of the movement in 1924, and in 1925 the Japan
Federation of Literary Arts was formed. This period—from the 1920s until the destruction
of the Japan Federation of Proletarian Culture (KOPF) in 1934-represented the peak of the
proletarian cultural movement in interwar Japan. One of the most preeminent magazines
of this period was Senki (Battle Flag). Senki was launched in March 1928, when the Japan
Proletarian Art League and the Union of Avant-garde Artists jointly formed the NAPF
(All-Japan Federation of Proletarian Arts), merging their journals, Puroretaria geijutsu (Pro-
letarian Art) and Zen'ei (Vanguard).

Senki was published until May 1930, when a police raid and mass arrests led to the
dissolution of the editorial organization. Below is the circulation data of Senki until just
before the mass arrests (Table 1).

Humanities 2023, 12, 89. https://doi.org/10.3390/h12050089

https://www.mdpi.com/journal/humanities


https://doi.org/10.3390/h12050089
https://doi.org/10.3390/h12050089
https://creativecommons.org/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://www.mdpi.com/journal/humanities
https://www.mdpi.com
https://doi.org/10.3390/h12050089
https://www.mdpi.com/journal/humanities
https://www.mdpi.com/article/10.3390/h12050089?type=check_update&version=1

Humanities 2023, 12, 89 2 0of 18

Table 1. Senki: Issues Published and Issues Prohibited.!

Issue Number of Issue Number of
Number Published Copies Number Published Copies
1928 First Issue 7000 1929 May 12,000
June * 7300 June * 13,000
July 7000 July 13,000
August 6000 August * 14,000
September 7000 September * 15,000
October 8000 October * 16,000
November * 8000 November 17,000
December * 8000 December 18,000
1929 January 10,000 1930 January 20,000
February * 10,000 February * 21,000
March 10,000 March * 22,000
April * 11,500 April 22,000

* Indicates sale of the issue was prohibited by censors.

Norma Field and Heather Bowen-Struyk write that proletarian journals like Senki
were dangerous to possess and as a result were passed around from reader to reader, mean-
ing that “actual readership was even higher than circulation numbers indicate” (Field and
Bowen-Struyk 2016, p. 4). And yet, the overall trend of Senki’s intended and actual publi-
cation is roughly comparable to the circulation of Chiié koron after 1927, when sales began
to lag because of the growing popularity of the newly emerging cheap paperback book
format (enpon) (Shimbun zasshi-sha toku-hi chosa 1979).>

The September 1928 issue of Chiio koron indicates, for instance, that the president had
been replaced, and change in editorial direction was conducted by the newly appointed
president, Shimanaka Yusaku. Before Shimanaka’s tenure, the magazine was an emblem
of “Taisho Democracy,” and published work from a number of major liberal intellectuals,
including Yoshino Sakuzo; but Shimanaka employed many writers from the proletarian
Senki in order to compete with Kaizo, which published many writers from Bungei sensen. In
describing Chiio koron’s editorial strategy during the period, which aimed to repel the chal-
lenge of Kaizo and seize the initiative, then-editor Amamiya Y0z0 stated that “The owner,
Shimanaka, approached Marxist thought like it was in vogue, like it could be material for
the magazine alongside cinema and sports,” noting that it was at this time that proletarian
writer Kuroshima Denji’s story about the Siberian exodus, “Hyoga” (“Glacier”), planned
for inclusion in Chiié koron’s special issue in January 1929, was banned and the magazine
pulled from sale. In a memoir of this time, Amamiya writes:

While reading and proofreading [Kuroshima’s] novel with President Shimanaka,
I told him that it might cause problems with the authorities, but he was bullish,
and assured me there was nothing to worry about. When we heard that the is-
sue was banned, he was impressed that I had such a keen eye, but I think we
just had a different sense of the risks publishing faced at the time. Indeed, af-
ter this special New Year’s issue was banned, Former President Asada seemed
extremely worried about the economic impact, but Shimanaka believed that it
would sell well once we had made the changes the censor required. Although
it frayed the nerves of all involved, at the time, editorial work was nothing less
than ideological and moral warfare, where defeat meant a publishing ban and
victory meant release to the commercial market. So, even if the magazine was
fundamentally liberal in orientation, a harder left-wing core formed among us
editors. (Amamiya 1998, p. 536)

It should be noted here that in order to form the editorial left wing at Chiié koron, and
counter rival Kaizo, Amamiya was drawn to the increasingly successful Senki, whose circu-
lation had risen to around 20,000, rather than Bungei sensen, whose circulation was only sev-
eral thousand. Page space would also be devoted to the writers of Bungei sensen when they



Humanities 2023, 12, 89

30f18

were considered to have commercial value (Amamiya 1998, p.536). To the editors and pub-
lishers of Chiid koron, who were trying to rebuild their editorial strategy and business along
a leftist line, Senki’s increase in circulation to more than 20,000 copies was very attractive
and seemed to prove the efficacy of the strategy. But with this increase in Senki circulation
came an intensifying frequency of publication and distribution bans, as Table 1 shows. In
conjunction with this data, the “socialist” competition between Chtiokoron-sha and Kaizo-
sha, the publishers of Kaizo, the representative publishing capital of Imperial Japan became
visible, leading to a spike in the number of publishers specializing in left-wing books (Ko
2009, 2010b; Wada 2022).° The terms “left-wing publishers” (sayoku shuppan-sha) and
“leftish publishers” (sayoku-teki shuppan-sha) even appeared.* Left-wing publishers were
“class-based publishers that printed and published books based on the activist tactics of the
proletariat,” while leftish publishers were “bourgeois publishers in form and leftish book
publishers in content” because they utilized the capitalist distribution network (Kanroji
1931, p. 348). Kanroji Hachird writes that the major leftish publishers were Kibokaku,
Dojinsha, Kyoseikaku, Sobunkaku, Marx Shobo, Iskura-kaku, Hakuyosha, Sekaisha, Tet-
sutoshoin, Ueno Shoten, Nanban Shobo, Nanso Shoin, and Kobundo. Hakuyosha was the
only “leftish publisher that cannot be trusted”. The reason was simple: its books were
never banned. As Kanroji points out, the main competitors of leftish publishers are the
bourgeois publishers who are not afraid to commercialize socialism, rather than the left-
wing publishers.

For example, there was the fierce competition (Umeda 1998)° between the ‘leftish
publishers’ (an edition produced by a coalition led by Iwanami Shoten, and including
Kibokaku, Dojinsha, Kobundo, Sobunkaku) and the ‘bourgeois publishers” (Kaizo edition)
over the publication of the Complete Works of Marx and Engels in 1928, recorded as the
“greatest tragedy in the history of enpon” (Obi 2007, p. 298). In the end, the Iwanami-
led version was defeated and the coalition dismantled, and not a single volume could be
published. The enormous losses from the investment in translation, typesetting, advertis-
ing, etc., were borne mainly by Iwanami Shigeo, founder of the publisher Iwanami Shoten
(Obi 2007; Cheon 2003)° When publication of the Kaizo edition began, the Special Higher
Police, together with the Ministry of Education, conducted a thorough investigation of
those who had applied to pre-order books, mainly students and teachers.” Based on this
information, a blacklist of ‘left-leaning elements” was compiled, and those on the list were
explicitly excluded from being hired as elementary school teachers.® At a time when the
Yomiuri newspaper reported a flurry of ‘damage’ caused by ‘legal” publications circulating
in the ‘legal’ market, where the yen production-distribution-consumption system of enpon
operated, there was heightened demand for ‘illegal’ products whose very possession was
deemed dangerous, by intellectual readers such as students and teachers.

There was not a rigid or stable distinction between left-wing and leftish publishers,
however, because many publications changed their strategies throughout the period and
many writers published work in both kinds of outlet. Indeed, the Senki coterie writers,
who were regarded as the base of left-wing publishing, came into the limelight because
they moved freely between bourgeois publishing, leftish publishing, and left-wing pub-
lishing. In particular, Nakano Shigeharu, who wrote the well-known poem alluding to the
Emperor’s assassination, “Ame no furu Shinagawa-eki” (Shinagawa Station in the Rain),
and Kobayashi Takiji, who made his debut during this period, were rapidly emerging as tal-
ented and popular writers. Kobayashi’s story “Kanikosen” (The Crab Cannery Ship) was
serialized in Senki in May and June 1929. Of these, the June issue was initially pulled from
sale. As demonstrated in Table 1, Senki was frequently pulled from sale months starting in
November 1928, and the banning of the June 1929 issue could have been easily predicted
given the mass arrests and imprisonment of communists and labor activists in the infa-
mous April 16 Incident, which took place during the editing and printing of the issue. But
when the issue was released, containing the second half of “The Crab Cannery Ship,” the
newspaper Tokyo Asahi Shimbun (Tadato Kurahara, “Works and Reviews”, June 17, 1929)
and literary journal Shincho (Seiichiro Katsumoto, July 1929) published favorable reviews



Humanities 2023, 12, 89

40f18

of it, and the general readership responded positively (Ogasawara 1985; Shimamura 2008;
Field 2009).°

The stricter the censorship against socialism became, the more manuscript requests
were made to NAPF-affiliated writers, and the more revenue was generated from print-
ing books by these authors. Amamiya noted that “the so-called bourgeois literary world
was dismayed that Kaizé and Chiio koron were competing so forcefully to publish works
by professional writers” (Amamiya 1998, p. 537). But there was another aspect to this
arrangement. Amamiya continues that “Kobayashi Takiji was so pleased by the results
from my negotiations to publish his work in Chiio koron that he danced for joy,” and when
“Kobayashi and his colleague, the equally great proletarian writer Tokunaga Sunao, were
too thrilled to speak when they came to collect the manuscript fee, and thanked me later
by letter instead” (Amamiya 1998, p. 539). Of course, it is necessary to take Amamiya’s
reflections-recorded so long after the fact-with a grain of salt. However, they speak to
the atmosphere that enabled NAPF to embark on a publishing business, and demonstrate
its opposition to censorship in order to create a unique brand as the ‘headquarters of left-
wing publishing’.

When publishing “The Crab Cannery Ship” in book form, Senki-sha restored all of
the fuseji that had appeared in its original publication in the magazine Senki (Toda 2019).!°
Fuseji are censorship marks that made the traces of deletion visible. In this period, editors
often ‘voluntarily’ used them to cover expressions that might violate regulations or oth-
erwise put them at risk from authorities. In this way, contrary to the original function of
fuseji, to conceal, they functioned as a formal device to encourage reading comprehension
of the concealed material (Maki 2014, p. 15). In this sense, while fuseji were a symbol of
submission to censorship and the resulting humiliation, they were also a form of resistance
to censorship (Yamamoto 1967; Ko 2006, 2010a; Abel 2012; Maki 2014).11 Senki-sha’s pub-
lishing strategy is clearly shown in the text used in a series of advertisements that appeared
in Senki.

September 1929 issue: Prepare for the book’s inevitable ban! Always pre-order!
(Best timing: just before it goes on sale)

October 1929 issue: Defend proletarian publications against censorship! Order
directly!

November 1929 issue (Figure 1): The first edition was immediately prohibited
from sale.

The first edition was sold out before publication, and a revised edition with a
new binding will be issued.

Protect class-based publications from bans! You can be sure of obtaining a copy
if you pre-order in person!

December 1929 issue: More editions on the way! The sixth edition is published
with the overwhelming support of workers and peasants throughout the country!

The first edition of The Crab Cannery Ship, which used few fuseji, was banned on its day
of publication. In this edition, the novel was published together with another Kobayashi
story, the more closely regulated “15 March 1928”, about the March 15 Incident, a mass-
arrest of leftists. As shown in the text of Figure 1, this story was removed in its entirety
from the revised edition. However, the revised edition published in accordance with the
stipulations described in advertisements (with some phrases covered with fuseji) was also
immediately banned. In March 1930, a revised and popularized edition was published
with more fuseji, as well as “full-text rubi,” or phonetic kana over the kanji, making the
text much more friendly to people with low literacy skills. The advertisement in Figure 2
reports that a total of 16,000 copies were issued. The successive bans attracted so much
attention that there was a rush of orders; so many, in fact, that there were conflicts among
the distributors over how copies would be allocated. The following testimonies from 1931



Humanities 2023, 12, 89

50f 18

show how sales-sensitive booksellers reacted to the publication of the book The Crab Can-
nery Ship:

It didn’t matter whether the price is low or high. I was told by a Tokyo bookstore
that when The Crab Cannery Ship first came out, they thought it was going to be
banned, so they kept it in the back of their shop, in storage, instead of selling it.
This is because there was a sense that such a book will inevitably be able to go
back on sale (Kanroji 1931, p. 244).

“ The Benki "

A monthly Reclow of Workers & Pessmais,
Price: 95 Sen & copy. 2 Yen a half your,
Office: # Senki-gha » Eefmsehitu, Tokys, 7 pans

'
i
i
®E W
i
¢
£
§

(A B ]e=n

T 2SI e e

|...
0
=
#
F
AN
=
&

=
I’

i

« D | (IR 3E

ACRETRET - o
BT T O

S O M B o L RSB
SERREE S v S w TRTEHE
B BHEmOBMN =R T oy
AcHSans s BENSY 8 B
Frt= i S O NERHBCES
SHELER OBRHBRA~ABAY
os | BRCREEES @ik ol EERVRRRIREY

FRFOHCHE ABROER
]IS Se T oM D

BEUAE
S

* | ER ACBeReR-UE]

ni

na

on

13

BE 2R
BOH=ER

HE
St~
=
=3
R
=)
e

= LELZz:tT2TO
%[ﬁ “3%%;0)1}6%@@, oy
Bt (Lo Tl gy b
S |el s RO Wy E %
il A “% oY s “ﬁgra
By |2 masRopifB|E
gsx #frEE[ll igggﬁ,%% =]
AR x A
%) LM ‘f;ig{ﬁ”ﬁm%% *
B G0 priebEl %
B ER Fohmzac|ms
{2 I ol B =
= LD mPuAikAg | mE
¥ o Easze-s x|iR
n L. ko= ixTR| D
sy mIUpPRR_iE| &
{5 SiilaEs|m
2% wiBomon| ™
FREOSR = o AR
é#ZEO— il‘[k ﬁ AZHR=

Figure 2. Advertisement for The Crab Cannery Ship, Senki, March 1930.

The strategy of the newly formed publishing house, Senki-sha, was to visualize its
opposition to censorship and government power; in other words, to acquire the added
value of being banned, and capitalize on the ‘illegal’ label. It was a movement for capi-
tal acquisition, not only an ideological movement. Therefore, Senki-sha’s position cannot



Humanities 2023, 12, 89

6 of 18

be ascertained by merely foregrounding the damage of severe censorship to its medium
and the ideas inscribed therein. Indeed, although Senki was closely surveilled and aggres-
sively censored, it remained nonetheless highly culturally and politically influential. In the
remainder of this essay, I will focus on the distribution of socialist magazines and books
that moved between the boundaries of ‘legal” and ‘illegal” definitions set by the Imperial
power in the 1930s. I aim to consider the term ‘illegal’ and the process of capital genera-
tion related to it. This capital generation abounded in the pages of magazines such as Senki,
which both the publishing police and the “Special Higher Police” or Tokko, classified as
ultra-left wing and subjected to special vigilance. I will also discuss how this period coin-
cided with the discovery of the colonial publishing market by imperial publishing capital
and the commodification of socialism, and explore how leftist publishing engaged in this
restructuring of the publishing market.'?

2. Senki and Capitalizing on ‘Illegal’ Goods

Amidst increasingly punitive and extensive censorship, how was Senki-sha able to
ensure the mass distribution of banned books, with customers even openly purchasing
these ‘illegal’ commodities through direct order? Was it the incompetence of the Imperial
authorities, or did Senki-sha alone find some way to avoid the pressures of the times, which
included significant factors such as the amendment of the Peace Preservation Law, and
the subsequent March 15 Incident and April 16 Incident?'® Unlike the March 15 incident,
when the general press was able to stage a performance-like media event (Okudaira 2006,
p- 110), by competitively reporting the mass arrest of 3400 people nationwide, the April
16 incident in 1929 was a pinpoint attack, recorded as an incident that demonstrated the
expanded influence and power of the Tokko (Ogino 1984, p. 213). In the wake of the
March 15 incident, at the beginning of April, a fund of 2 million yen was allocated for the
expansion of the Police Affairs Bureau, mainly for the Special Higher Police Department
and the Book Department. The sudden expansion of the budget was not a request from the
administrative level of the Home Ministry, but rather a directive from “higher up,” (Ogino
1984, p. 171) and those in charge had difficulty fully executing the newly swollen budget.
For example, Tsuchiya Sh6zo, then the head of the Book Department, said, “The Director
[of the Police Affairs Bureau] called me and told me to double the budget of the Book
Department, but it was not easy. [...] Ultimately, we doubled the budget by increasing the
number of clerks and censors on the payroll, and by devising and publishing circulars and
other internal reports” (Tsuchiya 1967, p. 50).

Through this process, the Shuppan keisatsu ho (Publication Police Reports) were pub-
lished and the number of personnel in the Book Department was expanded from 24 in 1927
to 61in 1929. In addition, the monthly internal publications, detailing censorship activities,
procedures and policies were also launched to help Tokko chew through its budget. Other
materials were compiled six times a year for the education of Tokko officials, and various
reference books were also published. The content of the magazines and books published by
the Book Department and the Tokko with their expanded budget was largely an analysis
of trends in arrests of socialists and censorship statistics. The sharp increase in the number
of special investigators at this time shows the same curve as Table 1, on the rapid growth
in Senki sales; in October 1927, there were 4401 special inspectors, which almost doubled
to 8043 in October 1929 (Shakai undo no jokyo 1971).'* This was also due to the increased
budget of the Police Affairs Bureau, and the sharp increase in the number of bans-from
216 cases in 1927 to 935 cases in 1929-under the designation of the Publication Law and
the Law of the Temporary Control of Seditious Documents, especially those related to the
‘public peace and order’ (Yui 1985, p. 58).

Along with the increase in the budget, surveillance of Koreans was also expanded. At
the direction of the Home Ministry, the Tokko began to maintain a list of all the approxi-
mately 20,000 Koreans living in Japan, and once or twice a month conducted door-to-door
check-ins and nighttime house-to-house searches. Furthermore, in order to prevent the
movement of Koreans into the interior of Japan, the Ministry of Foreign Affairs also fo-



Humanities 2023, 12, 89

7 0f 18

cused its efforts on countermeasures against ‘malcontent” Koreans, such as mobile police
units, coastal patrols, and language classes. The stated reason was that “overseas Korean
malcontent groups are plotting with left-leaning Koreans in Japan’s interior to accomplish
their anti-social plans in anticipation of the Imperial Enthronement Ceremony.”'® The dis-
course of the ruling power that initiated the March 15 and April 16 incidents linked ‘so-
cialism’ and ‘Korean malcontents’ through the medium of expressions such as ‘disrespect
for the Emperor’ and ‘high treason’. In the September 1928 issue of Senki, both “Through
the Steel Bars” (by anonymous Taka[XX] Taro in Nagoya Prison) and “Deported” by Yi
Puk-man appeared under the issue’s special theme of “Deported and Incarcerated Com-
rades” in relation to the March 15 Incident. In his article, Yi Puk-man asks, “What ‘crime’
have I committed that they would persecute me so relentlessly?” Thus, Senki was a venue
where ‘public enemies’ as defined by the Tanaka cabinet at the time came into contact with
each other.

Tsuboi Shigeji, who worked in Senki’s management department and was directly in-
volved in financial matters during the magazine’s period of rapid growth, gave the fol-
lowing account: “Senki is banned from publication every month. Not only that, it is also
banned from being released before it is published and delivered to distributors, and the re-
ality is that the censor’s minions take all the copies. If Senki were a bourgeois magazine that
only pursued profit, we would simply cease publication because there is no opportunity to
make money”. He continued that, for proletarian magazines, “Bans and seizures are fatal,
rather than a lack of profit. [...] [TTherefore, even if bourgeois laws banned the release of
the magazine, we devised methods to prevent it from being seized by the authorities, and
employed management methods particular to proletarian magazines for the magazine’s
economic defense.”'® Tsuboi revealed that Senki-sha utilized two distribution methods, a
‘bourgeois’ distribution network (through book shops) and a direct distribution network
(though local Senki branch offices).

A brief article entitled “Appeal to All Readers” published in Senki, shows that in the
early years of the magazine’s existence, when it was still a legally published magazine,
it actively sought to utilize the ‘bourgeois” distribution network. This Appeal, from the
September 1928 issue, reported bans on the magazine’s release, the detention and arrest of
NAPF officials who published it, and the forced search of NAPF headquarters on August
7th, among other things. The Appeal concluded, “If you find any bookstores that do not
stock this magazine, please ask them to order it from the major sales outlets as soon as
possible. Posters advertising the magazine should also be placed in bookstores and other
locations throughout the country.”!”

In order to solve the problem of increased magazine production costs and defray the
risk associated with publishing a left-wing magazine, Senki-sha borrowed (1) The distri-
bution and consumption channels of ‘bourgeois publications’ that used large distributors
(such as Tokyo-do) and general-interest bookstores, (2) The distribution channels of left-
ish publications that operated their own membership system, and (3) Direct distribution
through local Senki offices and reading groups, while repeatedly emphasizing the chal-
lenges of censorship, suppression and publication bans in the magazine’s pages to drum
up support and establish their brand. As can be seen in Tsuboi’s statement above, Sernki
owed its success in part to the added value of it being banned, and a unique distribution
network was devised based on (3) direct distribution, distinct from the production, distri-
bution and consumption system of (1) bourgeois publishing and publishing capital.

Incidentally, connecting the distribution scheme with the question of content reveals
an interesting structure. First, let us note that Senki was launched in 1928, at the peak of the
enpon boom, and that until early 1930, when the magazine experienced dramatic growth,
print capitalists were engaged in a fierce competition to capitalize on “socialist’ commodi-
ties. Who provided the content for the ‘socialist’ commodities that fed the ‘bourgeois’
press? An answer to this question occurred in 1930-1931. The anthology Senki Sanjyiiroku-
jin shit (Thirty-Six War Flags 1930), which contained many ‘illegal” pieces, appeared on the

publishing market as a collaboration between Kaizo-sha and Senki-sha (Eguchi and Yamaji



Humanities 2023, 12, 89

80f 18

1930). The reason why the NAPF entered a joint venture with the Kaizo-sha rather than
just using its own publishing organization, Senki-sha, was outlined in the March 1931 issue
of the magazine Nappu (the theoretical organ of the NAPF, published by Senki-sha).

Kaizo-sha co-published the anthology Thirty-Six War Flags. [...] Major works
which would have served to represent each author were not included, (because
permission to publish the works published by Senki-sha was not granted). The
book was edited to cover the author’s most recent works. We can assure read-
ers that each of the thirty-six pieces here are representative of their authors’ best
work. [...] The reader might wonder what the purpose of publishing this anthol-
ogy was. As Eguchi has stated in his preface, there were many class casualties
among our comrades in 1930. This publication is to provide material support to
their families. All royalties will be sent to their needy families.

Kiji Yamaji, “Introducing the New Publication Thirty-Six War Flags” (Eguchi and
Yamaji 1930, p. 121)

As mentioned previously, high-profile members of the NAPF, including Kobayashi
Takiji, Nakano Shigeharu, Hayashi Fusao, Tsuboi Shigeji, and Murayama Tomoyoshi, were
imprisoned for more than a year following the mass arrests of Senki-sha workers and col-
laborators in May 1930. Many of the writers listed in Thirty-Six War Flags were also in-
cluded there. As it is emphasized that only their representative works were published by
Senki itself, the Japanese Proletarian Writers” Series published by Senki-sha the same year
included “Kanikosen” (The Crab Cannery Ship, by Kobayashi Takiji), “Tetsu no hanashi”
(The Story of Tetsu, by Nakano Shigeharu), and “Taiyo no nai machi” (The Town Without
Sun, by Tokunaga Sunao), among others, as Senki’s representative works. These books
were “representative of the Senki authors, and did not often appear in remainder sales at
the night market in Jinbocho [a major book selling neighborhood in east Tokyo], because
they have sold a considerable number of copies already and should continue to sell well”
(Kanroji 1931, p. 240).

Although Senki-sha’s advertisement for the Kaizo-sha co-produced Thirty-Six War
Flags is explicit that it does not contain “representative” works by Senki writers, the in-
clusion of such works in Senki-sha’s own book series is particularly emphasized. It thus
becomes clear that works by the same authors were simultaneously marketed through the
distribution routes of “bourgeois publishing’ and ‘left-wing publishing’. After the 1930
Senki-sha incident, it became impossible to sell the company’s publications in bookstores.
Therefore, they attempted to use the legal distribution system to generate income from roy-
alties, although there was significant internal protest against such a move. For example,
the editors even adopted a resolution that Senki should increase its circulation figures “in
order to attract readers to proletarian publications,” because “thanks to their inclusion of
work of proletarian writers, bourgeois magazines’ sales figures already bolster their sales
figures by ensnaring readers who originally sought proletarian publications.”'®

From the very beginning of its publication, Senki set a goal of securing 20,000 readers.
However, while attempting to diversify their risk in various ways, they began to aim for
the same one million readers of the magazine Kingu (King, published by Kodansha). The
“mass = 1 million readers” calculation had already appeared in debates about the uses of
popular art between Kurahara Korehito and Nakano Shigeharu, two of NAPF’s leading
theorists, which had the effect of raising the profile of the first issue of Senki (Shockey
2019)." Interestingly, despite the fact that both sides of the debate could not resolve their
opposing views, their specific goals for popularization in the debate were identical.

While analyzing this debate, Maeda Ai focuses on the emergence of the concept of
‘masses’ and discusses the discourse which posited the ‘masses’ being ‘enlightened” by
enpon (inexpensive paperbacks of classic literature, foreign literature and philosophy) and
Kodansha culture. In short: “The new challenge of how to win the ‘masses’ back to the
side of proletarian literature and politically ‘enlighten’ them was faced by the proletarian
literary movement” (Maeda 1989, p. 208).



Humanities 2023, 12, 89

90f18

Furthermore, Satdo Takumi, scholar of Kingu magazine, analyzed the efforts of the
Senki group to win readers as a “counter-movement that directly challenged the mass pub-
lic nature of Kingu.” (Sato 2002; Perry 2014)?" A common point among the discussions of
the popularization movement is that they consider the establishment of print capitalism in
the same period as chiefly a problem of capital, while the ‘head-on opposition movement’
by the Senki group and others is considered only as a problem of the agitprop that “op-
posed bloated bourgeois journalism,” far removed from capital formation (Maeda 1989,
p- 209). From such a perspective, it is impossible to read into the meaning of the state-
ment by Tokunaga Sunao, a star writer produced by Senki, that “Our Senki can achieve its
economic objectives only by recapturing the common workers who are the readership of
Kingu” (Tokunaga 1930, p. 244).

To emphasize once again, Senki appeared during the heyday of enpon. Through apply-
ing the advertising, publicity, and distribution system of the mass-media magazine Kingu,
enpon created a huge publishing phenomenon thanks to mass book production, low-cost
sales policies, loyalty programs, advertising with a radical and commanding tone, lectures
by famous authors for readers, and so on. Senki was also trying to access this market and its
capital using similar strategies to enpon publishers. In other words, Senki was not immune
to the sphere of influence of print capitalism, which was booming at the time.

While differences in the use of capital acquired in the publishing market should be
taken into account, as will be discussed in the next section, the bottom line is that the struc-
tural characteristics of the Senki and the Senki-sha book editions, i.e., the publication com-
petition and struggle of the treasonous Senki coterie (NAPF) that advocated overthrowing
the Emperor System (Kingu) since the 1927 Thesis, were not a purely ideological movement
that developed outside the existing print capital. It is important to be aware that they, too,
were internal to the system of print capitalism and, like other commercial magazines such
as Kaizo, formed an axis of the capital movement that dreamed of recapturing the masses,
the readers of Kingu.

Of course, the magazine Senki and the publisher Senki-sha also produced books through
collaboration with paper producers, printers and bookbinders, and conducted business not
only with book distributors and bookstores, but also with workers and farmers who were
members of their direct distribution network through the medium of yen. Their agitprop
activities were based on the collection of this yen; the collection, in other words, of capital.

3. Senki as a Catalog of ‘Illegal’ Commodities

Around the end of 1928 (November 1928, December 1928, and February 1929 issues),
when Senki was continually pulled from circulation, the marketing mottos “Become a reader
yourself” and “Expand the reader distribution network throughout the nation” appeared
repeatedly in the magazine’s pages. The ‘nation,” included Imperial Japan’s colonies such
as “Chosen [Korea], Taiwan, and other areas,” where “Senki’s publication was XX [fuseji
concealing the word ‘banned’] before it is issued every month” (March 1929). The word
‘Chosen’ appeared in a variety of ways in Senki. From the first issue (May 1928), three
articles by Yi Puk-man (“The Past and Present of the Korean Proletarian Movement (2),”
“On the Occasion of Welcoming May Day,” and “Deported”) and “Our Day Is Near” by
Yi Byung-ch’an appeared. In addition, “The Truth of the Clash in Kawasaki” (July 1929),
which dealt with an armed clash between Korean workers in Kawasaki, an industrial cen-
ter outside Tokyo, was written by Kim Tu-yong, the Chair of the Central Executive Com-
mittee of the Federation of Trade Unions of Zainichi Koreans in Japan. From the end of
1929, he took the lead in dismantling the Korean workers’ organizations on the mainland
and organizing them under the umbrella of the Japan Trade Union National Council (or
Zenkyd).”! The structure of Senki (such as the placement of the table of contents) and the
information conveyed by Yi Puk-man and Kim Tu-yong in their writings were perceived as
representing the voices of “comrades and compatriots” from “the whole country and the
Korean provinces” of Japan. For example, “Floods in Korea: Help Our Korean Brothers in
Disaster!” (Pak Wang-yang, September 1928), denounced contemporary relief movements,



Humanities 2023, 12, 89

10 of 18

asserting they were impossible inside Korea, because of the prohibition of relief donations
in the affected area, Kunsan, and urged “Dear Japanese Comrades,” to “send relief funds”
to directly their “comrades in white coats!” The letter contained instructions to address all
remittances to Senki-sha.

One of the reasons for the Tokko’s intensive pursuit of Senki’s readership organization
and network was to reveal the relationship between the Japanese Communist Party (JCP)
and the NAPF.?? Senki published statements in support of the JCP, and its offices were used
as operations and editorial spaces for the Second Musansha Newspaper (legal from December
1929), the Agricultural Labor League and the Musansha Youth Newspaper; all published by
a Senki-sha bureau dedicated to rebuilding the JCP. It also became problematic because
it was acting as a proxy for the solicitation of funds for organizations that had come to
the attention of the Tokko, such as the Defense Fund for the Musansha Newspaper and the
Liberation Movement Victims Relief Society.

During this time, Senki was a kind of catalog for various ‘illegal” goods and ‘illegal’
fund solicitation. All purchases required payment in advance. When the Liberation Move-
ment Victims Relief Society sold hand towels (advertised in the August 1928 issue, 15 sen
per towel plus postage), the magazine announced, “We have received inquiries from Tai-
wan, Korea, Manchuria, and even the U.S., but we are still unable to ship many orders be-
cause they sold out so quickly” (September 1928). ‘Lenin’ was also one of the magazine’s
main commodities. For example, a bust of Lenin was introduced as a fundraising item in
the same issue for 75 sen. The same bust was also advertised in the Musansha Newspaper
Club for 80 sen. Large portraits of Lenin (“Brighten up your rooms, comrades, and support
the relief society!” August 1929 issue) and other items frequently appeared as fundraising
items. Senki-sha itself sometimes developed commodities and sold them. Among these
were a commemorative photograph of the Workers’ and Peasants’ Party Founding Con-
vention (February 1929 issue, 20 sen per copy plus postage), which was sold to mark the
fact that the audience protested after speeches were canceled by the Tokko, and other mo-
ments where ‘illegality” was staged. The advertisement for the photo sale was placed at the
end of the article reporting on the convention, and above the advertisement was written,
“A living example of the dialectical struggle to attain legal status by using and subverting
‘legality”. In other words, the boundary between ‘illegality’ and ‘legality” was not clear,
and the oppressed could strategically stage their ‘illegality’.

Above all, Senki-sha was engaged in securing direct funding. In February 1929, as
Senki was hit with recurring sales bans, the magazine published an article titled “How to
Organize Local Senki Branch Offices!” in which the company presented a concrete pro-
posal for the establishment of branch offices and the formation of a readers’ association.
The price for purchasing Senki directly, at a bookstore, or through a readers’ group or Sernki
branch office would be 35 sen per copy. The more times Senki was banned, the more empha-
sis was placed on the phrase, “If the readers of bourgeois magazines are mere consumers
of commodities, the only source of revenue for proletarian magazines is the magazine fee
paid in advance to the branch offices” (Tsuboi 1930, p. 198).

In May 1930, the Senki-sha mass arrests led to the seizure of the branch office direc-
tory and the complete destruction of the organizational network the publisher constructed.
Until this point, the Tokko had no grasp of the entire organization of Senki-sha, and had to
rely on publicly available information to conduct its investigations. Immediately prior to
the mass arrests, the Tokko Geppo stated, “The producers of Senki are becoming more and
more cunning day by day. From April, the publishers proclaim the necessity of a fund of
3000 yen. This demand seems to be having the desired effect.”?* This indicates that the
branch offices and reading groups were systematically mobilized for the fund solicitation
by Senki. In other words, the reason why the Tokko monitored the branch office of Sernki
was not simply because it generated 2600 yen in revenue; it was also because the 20,000
readers of Senki had become material supporters of this ‘illegal’ organization, funding it
through round-about channels such as by contributing to the fund to relaunch the Mu-
sansha Newspaper (Japanese Communist Party Reconstruction Movement) and the fund of



Humanities 2023, 12, 89

11 0f 18

the Liberation Movement Victims Relief Society (which supported detained comrades and
their families).

An increase in Senki’s sales meant an increase in the number of branch offices, and an
increase in branches meant an increase in the number of ‘mass’ readers, including workers,
peasants, and others. The names of purchasers of all “illegal commodities” appearing in the
pages of Senki include many Koreans. In addition, a few unknown Koreans of a different
class from Kim Tu-yong and Yi Puk-man, who conveyed socialist theory and the situation
of the struggle in the interior in Japanese, appear in Senki, although in small numbers. In
the “Readers’ Room” section (January 1930 issue), a Korean worker wrote that it took him
“two and a half days” to write a single postcard because “I am not a learned man”. This
Korean, who said he had no money and could not go to his mother’s funeral, concluded
his missive with determination, “I will defend Senki even if I lose my head”. In those days,
‘defending’ Senki meant nothing more than expressing one’s intention to send funds.”*

Immediately after being banned seven times over the course of a year, the editorial
board of Senki published “On the Writing of Letters—An Appeal to All Readers” (Novem-
ber 1929). It is a reminder of the lack of efforts towards popularizing the magazine up to
this point, and an invitation for more submissions from readers. The number of pages de-
voted to readers’ comments increased from the end of 1929 to the beginning of 1930. Many
readers began to request the addition of rubi pronunciation marks and the elimination of
difficult characters and expressions. For example, ““The Crab Cannery Ship’ is a powerful
work, but it is a little complicated. I think it would be better if it were simpler. We couldn’t
quite follow it”. (letter from the Kakuda Printing Company Youth Laborer Group, July
1929). Later, Kobayashi Takiji, the author of the story, published “Ginko no hanashi” (Bank
Story, April 1930 issue), a very simple narrative with almost no kanji characters. Thus, in
order to withstand the financial hit that the sales ban caused, which became more severe
around 1930, Senki’s strategy of popularization was accelerated, and its sales circulation
thus exceeded 20,000 copies. Then, in early 1930, Senki the mass-audience magazine was
born in the process of staging a joint struggle with the branch offices and reader-comrades
over the sales ban, albeit for a short period of time. The aforementioned top theorists of the
Senki school (see Nakano and Kurahara’s debate on popularization) were unable to present
an alternative to this strategy. In the end, the greatest cause of Senki’s evolution into a mass-
audience magazine was the sales ban and the continued suppression by the Tokko.

4. Uri tongmu (Our Comrades) and the Colonial Book Market

At the end of 1931, when the pressures faced by the Senki coterie were becoming
increasingly serious, the Japan Proletarian Cultural Federation (KOPF) was organized,
and its journal Puroretaria bunka (Proletarian Culture) was launched. The KOPF launched
Hataraku fujin (Working Woman) in January 1932, Taishii no tomo (The People’s Friend) in
February 1932, and Chisai doshi (Small Comrades) for children in March 1932. Specific left-
wing magazines targeted different audiences, such as women, workers, and children; and
sales methods and reader organizations of these magazines followed those of Sernki.

The Tokko paid close attention not only to the how funding for Senki-sha and the
NAPF was collected and managed, but also to their sources. Even in its heyday in the
1930s, Senki was in poor financial condition, and the NAPF was aware of this.2> Of partic-
ular interest to the Tokko was the role of Senki and the NAPF as a source of funds for the
JCP as an extra-Party organization. According to reports from the Tokko, communication
between the Party and the Comintern had been cut off since the April 16 Incident. As a
result, the Party needed a financial boost for its campaigns, and “those who were sympa-
thetic were divided into groups such as the NAPF, doctors, students, laborers, journalists,
and so on, and representatives from each group were asked to solicit contributions”. Those
in charge of solicitation were told that “True comrades would be told that the money was
for Party activities, while others would be told they would be donating to relief funds,

newspaper funds and so on.”?°



Humanities 2023, 12, 89

12 0f 18

Many of the items published in and sold through Senki were related to the relief funds
and Mushin (a newspaper for the unemployed). More than half of the income recorded in
the “Survey of Income from the JCP Activity Fund” from July 1929 to January 1930, pre-
pared by the Tokkd, was secured through the NAPF (from August 1929 to January 1930).>
Significantly, the increase in donations to the NAPF was proportional to the increase in
sales fees for Senki. Therefore, the Tokko was more interested in the funds raised through
the “joint struggle” with the branch office and community of readers staged on the mag-
azine’s front page than in the income from Senki sales. The ‘masses’ organized through
the medium of Senki were regarded as material supporters or agents for the reconstruction
of the JCP. However, it cannot be said that all readers were aware of how the yen they
sent to Senki were used. Chosen (Korea), a member of the ‘community of readers,” was no
exception.

Why would the KOPF publish a Hangul magazine, Uri tongmu (Our Comrades), at a
time when reorganization was still underway? In 1928, the Fourth Congress of the Red In-
ternational of Labor Unions (Profintern) adopted a thesis forcing colonial workers to join
the trade union of their country of residence. In August of the same year, the Secretariat
of the Comintern also reaffirmed the ‘one country, one party” principle. In the interior of
Japan, the dismantling of the Federation of Trade Unions of Zainichi Koreans in Japan be-
gan in earnest around September 1929, with the aforementioned Kim Tu-yong in overall
charge of the task. In October 1931, the Japanese General Bureau of the Korean Commu-
nist Party and the Japanese headquarters of the Korai Communist Youth Association (a
Korean youth group active during the Japanese occupation) published a joint statement
in a Japanese Communist Party organ, the newspaper Sekki (Red Flag), and the KOPF be-
came an organization under the Japanese Communist Party umbrella. The Chosen Council
was formed with KOPF and Doshi-sha members such as Kim Tu-yong and Yi Puk-man as
its core members. The instructions given to them by the KOPF were to “eliminate the na-
tional language of the imperialist state and make the mother tongue and national language
the basis of creative practice” (5th Congress, 11-13 May 1932). As part of this policy, Uri
tongmu was launched.

Let us now turn our attention to a Japanese-language advertisement in the April
1932 issue of the KOPF journal Proletarian Culture’® which advertises the first issue of
Uri tongmu.

Dear all workers, peasants, and working masses across the country! Uri tongmu,
a Korean-language magazine for all Korean workers who cannot read Japanese,
will finally be launched in the coming May! [...] In order to defend the publi-
cations of the Japan Federation of Proletarian Culture against the violent repres-
sion and interference of the ruling class and to protect Uri fongmu as your own,
Japanese workers, peasants and Korean workers in Japan must become direct
readers. Also, you should encourage as many Korean colleagues in your facto-
ries and workplaces to read this magazine as possible, so that the proletariat in
Japan and Korea can form a revolutionary coalition. [...] Even if it is only one or
two sen, give generously. Please send funds to this magazine from your factories,
workplaces, and farming villages. And please remember to order the magazine
with advance payment, to protect the magazine.

Let us grow Uri tongmu with a sense of class duty. Only then will it have a reader-
ship network like a spider’s web throughout the nation’s workplaces of Korean
laborers, and the financial basis for publishing the magazine will be solidified.

[...] Let it rain 200 yen for the publication fund! %’

If we replace the mention of the title Uri fongmu with Senki in the above quotation, we
can see exactly the same structure as the advertisement examined in the previous section.
Just as Korean readers who could not master the Japanese language as they wished sent
funds to protect Senki, the ad urges “Japanese workers and peasants” who do not under-
stand Korean to send funds to “become direct readers” and subscribe to the magazine ev-



Humanities 2023, 12, 89

13 of 18

ery month so that “the proletariat of Japan and Korea can form a revolutionary coalition,”
even if they do not understand the magazine’s contents. The ad also emphasizes that a
network of readers of Uri tongmu should be built in all workplaces of Korean laborers.

At this time, organizing or joining a network of readers of the KOPF's Uri tongmu or
distributing the magazine was itself (even more than the network of readers of Senki and
NAPF) considered an affiliated organization and source of funds for the JCP, and could be
punished. The reason is that since the 1930s, such activities had been criminalized. As a
result, the Tokko began to investigate Korean residents in Japan. First, the Special Higher
Police targeted the Zenkyo, which had targeted the Federation of Trade Unions of Zainichi
Koreans in Japan for investigation. The new criteria for prosecution for ideological reasons,
which allowed for prosecution simply if one’s membership in an affiliated organization
such as the Japan Proletarian Writers’ League could be proved, gradually began to gain
strength. In May 1931, the Supreme Court ruled that defendants could be punished if the
police and prosecutors determined that they had contributed to the accomplishment of the
Party’s objectives.

Since the dissolution of the Federation of Trade Unions of Zainichi Koreans in Japan,
the list of arrests of Zainichi Koreans by the Tokko shows that the overwhelming majority
of the prosecutions were for crimes of contribution to the accomplishment of the Party’s
objectives. The majority of those charged with this were suspected of distributing Senki and
Musansha and organizing reader groups. In addition, many of them are affiliated with the
Zenkyo. For example, Kim Mun-jun, who was indicted on 10 October 1930, was charged
with the crime of accomplishment of purpose (distribution of Mushin newspaper, creation
and distribution of leaflets), and his affiliation with “persons related to Zenkyo and the
JCP” (Tokko geppo, October 1930). Of course, those affiliated with Senki were also eventually
charged with the same crime and indicted.*

In 1932, when Uri tongmu was first published, more than one-hundred KOPF officials
were punished for association with it, because the KOPF was judged to be an offshoot
of the Japanese Communist Party. The building of a readership network for Uri tongmu
published by the KOPF, meant the creation of a “a readership network like a spider’s web
throughout the nation’s workplaces of Korean laborers” was seen as a JCP auxiliary. More-
over, from the perspective of the KOPF, whose readership network was on the verge of
collapse as the intensive crackdown by the Tokko and the thought prosecutors was in full
swing, the potential market of over 200,000 Korean readers must have been appealing. The
mission of KOPF’s Uri tongmu and the branch office and community of readers developed
by the KOPF, including Yi Puk-man, was to bolster the agency of ‘Korean malcontents’ as
it circulated among the 200,000 Koreans and the magazine was distributed. In the “Re-
ports of the Chosen Council” (Puroretaria Bunka, June/July 1933), criticism, reflections, and
future initiatives concerning Uri tongmu are presented in detail.

The KOPF directs the collection of funds through deliveries and the organization of
Koreans. The language “overcome the sectarian struggle of the Korean people” is also
consistent with the policy of the JCP, which had emphasized that the struggle for colonial
independence and class-based proletarian revolutionary struggle could not coexist. On
the other hand, in June 1933, when this report was published, major conversions were cov-
ered by Japanese-language media, triggered by the conversion of Sano Manabu, who had
served as chairman of the JCP (‘conversion’ refers to leftists renouncing their political be-
liefs, under pressure from Imperial authorities). As symbolized by the torture and murder
of Kobayashi Takiji in February of the same year, the repression against the KOPF was
becoming more severe by the day. In short, it is possible that the launch of KOPF's Uri
tongmu was an alternative to overcome the limitations of the Japanese ‘illegal commodity’
market, which rapidly atrophied during this period. Uri tongmu should be reconsidered
from the perspective of developing a new market for such ‘illegal commodities’.

In the early 1930s, the reorganization of the Imperial publishing market was explored,
and the colonial market was discovered. The April 1932 issue of the ‘bourgeois magazine’
Kaizo introduced literary writers from the colonies as its new commodity, including the



Humanities 2023, 12, 89

14 of 18

Korean Cho Kakuchii (Chang Hyok-chu), and the April 1932 issue of the left-wing maga-
zine Puroretaria Bunka (Proletarian Culture) heralded the appearance of a new commodity
called Uri tongmu. Also in the early 1930s, the claim emerged that Imperial colonies, never
before consciously considered as independent publishing markets, would make possible
“the realization of publishing imperialism”. This text argues that the publishing world
was being reformed by the fact that vast inventories of enpon “are inundating the colonies
with a force that rivals the deployment of Japanese troops to Manchuria” (Minato 1931;
Ko 2012).°! At the same time that books produced by Imperial Japan’s print capital flowed
toward the colonial market as mobile media via rail, in Japan’s interior, ‘Korean malcon-
tents’ became ‘mobile media,” and arrived at the colonial market in the interior bearing the
new commodity Uri tongmu. In other words, Uri tongmu symbolizes the realignment of the
Zainichi Korean bloc, which was once expected to be the foundation for the reconstruction
of the Korean Communist Party, into an organization which served the reconstruction of
the Japanese Communist Party. The market restructuring attempted by leftist print capital
in Imperial Japan began at the intersection of two markets, empowered by the illusion of
collective resistance to Imperial power, and the illusion that Koreans could become equal
Imperial subjects if they entered a ‘community of readers’.

Previous Japanese-language scholarship has tended to beautify cultural movements
pursued by Japanese and Koreans around 1930 as solidarity among comrades—-intellectual
and political movements marked as sacred and above the predations of capital. As demon-
strated in this essay, however, the publication and commodification of ‘illegal” materials
had a profound bearing on the movement of capital in the print industry. Furthermore, the
struggle for survival waged in print by the Japanese socialist movement in the early 1930s
resulted in a major blow to the organizational base and funding for the reconstruction of
the Korean Communist Party, which was being advanced by Korean socialists in Japan.
This particular chapter within Japan’s cultural history of the late 1920s and early 1930s, the
essay claims, should be subject to a degree of critical rethinking and rewriting.*

Author Contributions: Conceptualization: Y.R.K.; Conceptualization (partial-introduction; conclu-
sion): K.-H.C.; Writing-drafting: Y.R.K.; Writing-review & editing: N.O. and K.-H.C.; Co-translation
[from the Japanese original]: N.O.; Co-translation [from the Korean original]: K.-H.C.; Data-curation:
Y.RK. and N.O.; Methodology Y.R.K.; Investigation: Y.R.K.; Funding acquisition: K.-H.C. All au-
thors have read and agreed to the published version of the manuscript.

Funding: This research received no external funding.
Institutional Review Board Statement: Not applicable.
Informed Consent Statement: Not applicable.

Data Availability Statement: Data sharing not applicable.

Acknowledgments: Young Ran Ko expresses her gratitude to Nick Ogonek and Kyeong-Hee Choi
for translating the manuscript from Japanese and Korean into English, and for additional research
to make the paper accessible to an Anglophone audience.

Conflicts of Interest: The authors declare no conflict of interest.

Glossary
All-Japan Federation of Proletarian Arts
(NAPF | Nippona Artista Proleta 4 HUA i 7E 2 AR I R
Federacio)
Book Department (Home Ministry) Hik (B
Bourgeois publishers 7Y a v
Bungei sensen (Literary Arts Front) [ HAR )

Federation of Trade Unions of Zainichi
Koreans in Japan

15 H e N 57 @4 7] 5




Humanities 2023, 12, 89

15 0f 18

Notes
1

Japan Federation of Proletarian Culture
(KOFP |Federacio de Proletaj
Kultur-Organizoj Japanaj)

HAZ oL &Y 734k

Japan Trade Union National
Council (Zenkyo)

A @A & F ks (4xih)

Japanese Proletarian Writers’ Series
Publisher: Senki-sha (NAPF)

A7 oL 2y 7Ex#ESE

Kaizo (Reconstruction)

S
Publisher: Kaizo-sha el
Left-wing (sayoku) publishers e 3L R
Leftish (sayoku-teki) publishers 7 B R

Major leftish publishers: Kibokaku,
Dojinsha, Kyoseikaku, Sobunkaku, Marx
Shobo, Iskura-kaku, Hakuyosha,
Sekaisha, Tetsutoshoin, Ueno Shoten,
Nanban Shobo, Nanso Shoin,

and Kobundo

Source: Kanroji Hachiro (1931)

B, R, LA, M.

v AERE. 422 FHE. A,
ARG, S ER. FEEE. EEE.
AR ERE . 5L

Malcontent Koreans

AIZEN

Musansha (The Proletarian)

[ pE ¥ |

Publisher: Korean Federation of
Proletarian Artists (KAPF | Korea Artista
Proleta Federacio)

B 7 oL &Y 7= E S

Puroretaria geijutsu (Proletarian Art)
Publisher: Japan Proletarian Art League

oL &Y 7 EW

Puroretaria Bunka (Proletarian Culture)
Publisher: KOPF

[ oL &y 73kl

Law of Temporary Control of Seditious
Documents

AFESCE R BUAE

Senki (Battle Flag)
Publisher: Senki-sha (NAPF)

[HkiE] / NAPF

Shuppan keisatsu ho (Publication Police

R [ 52 R
eports)
Tanemakuhito (The Sower) [FEE < A

Tokko (Special Higher Police—full name:
Tokubetsu Koto Keisatsu)

Frm R mE S50

Tokko nippo (Daily Special Higher Police
Report on Publications)

[R5 H R

Tokko geppo (Monthly Special Higher
Police Report on Publications)

[R5 A

Uri tongmu (Our Comrades)
Publisher: KOPF

[9-2] 5] /KOPF

Zen'ei (Vanguard)
Publisher: Union of Avant-garde Artists

[Airfer)

the ¥300,000 Recruitment Fund” (Senki [May 1930], p. 61).

The statistics are based on those reported in “Senki’s Second Anniversary with May Day: Toppling Oppression and Surpassing

According to a Home Ministry Survey, around 1929 the circulation of Kaizo was 100,000, Chiio koron 20,000, and Bungei-shunjii

70,000. Home Ministry Shimbun zasshi to tsushinsha ni kan suru cho, [Survey on Newspapers, Magazines and News Agencies]
1927; Reprinted in Shimbun zasshi-sha toku-hi chosa, p. 21.

Discussions of the battle of “socialist commodity” between Kaizo-sha and Chuokoron sha, as well as of the complicitous rela-

tionship of Senki and Bungei sensen to commercial capital, also came up in Takashi Wada’s (2022) article “Anti-Bourgeois Media



Humanities 2023, 12, 89 16 of 18

6

11

17
18

20

21
22
23
24

25

in the Japanese Proletarian Literary Movement” (Humanities 11, no. 6) which has much overlap with this paper. However, the
content of this paper was based on two of my previous publications. See Ko “Teikoku Nihon no shuppan ichiba saihen to media

=17

ibento” and Ko “Shuppan teikoku no ‘senso”, pp. 127-37.
These translations follow a previous English translation by Christina Yi. See Ko “Censorship Empires, Illegal Commodities”.

The edition produced by Kaizo-sha was issued 30 times (all 27 volumes) between June 1928 and October 1932. For more on the
rivalry between the translation groups of the two editions, and the process by which 80 translators contributed to the Kaizo-sha
edition and subsequently came into the limelight as Marxists, see Umeda, Shakai undo to shuppan, pp. 12-14.

Obi’s Shuppan to shakai (Genshi Shobo, 2007) details the competitive advertising that developed in the Japanese-language media
between the Kaizo-sha version and the leftist publisher group’s version of the Complete Works of Marx and Engels. For more on
the advertising for the Japanese-language edition, see Cheon, Gendai no shodoku, pp. 213-14.

Through a survey conducted by Yomiuri newspaper, the number of students who pre-ordered the books reached about 1000 at
25 national high school across the country. See Yomiuri, 6 July 1928.

See Yomiuri, 17 July 1928.

For information on Kobayashi Takiji at the time of writing “The Crab Cannery Ship,” see Ogasawara, Kobayashi Takiji, p. 67;
Shimamura, “Kobayashi Takiji ‘Kanikosen’ to chika katsudo-ka susu shakaishugi undo”, p. 99. See also Field, Kobayashi Takiji,
pp- 157-59.

See Toda, Kanikosen kesareta moji, pp. 213-23 for an explanation of the publication background of the 1929 Senki-sha edition, and
an appendix with a list of differences in fuseji between the Kaizo paperback edition (1933) and the Shincho paperback edition
(1933).

See Yamamoto, “Fuseji, ken'etsu, jiko-kisei. As for the relevant discussion of the history and function of fuseji, see Abel, Redacted,
pp. 145-53 in particular, and Maki, Fuseji no bunkashi. Abel’s book’s seventh chapter (pp. 154-93) offers a detailed account of the
use of fuseji in the magazine Kaizo. I also address the issue of colonialism in a larger study of modern and contemporary Japanese
literature by taking up the role of fuseji and its mediatory role in Nakano Shigeharu’s “Shinagawa Station in the Rain”. See Ko,
“Ame no furu Shinagawa-eki’ no Musansha-ban o tegakari toshi nagara senryaku to shite no Chosen hyosho”, also included in
Ko, Sengo to iu ideorogi, pp. 107-50.

See Ko, “Teikoku Nihon no shuppan ichiba saihen to media ibento”, pp. 130-35.

The March 15 Incident (1928) and April 16 Incident (1929) were two days of mass arrests, under the newly revised and extremely
broad Peace Preservation Law. Most of those arrested were individuals affiliated with organizations deemed “anti-government,”
largely communist and socialist groups.

See “Shakai undo no jokyo: Fuhyo”, pp. 1-53.
See Police Affairs Bureau, Home Ministry, ed., Showa tairei keibi kiroku, p. 177.

See Tsuboi, “Puroretaria zasshi no keiei”, p. 192. In “The Senki Era” (Minshii Hyoron [April 1948]), pp. 49-50, Tsuboi writes that
the most dangerous time for publishers was one just before binding was completed, but in such cases, publishers often divided
the book binding process between two or three locations, taking measures so that if the process in one location was put to toll,
those in the remaining locations could still accomplish the work safely. Originally, books were required to be deposited with
the National Police Agency three days before they were issued, but in practice, deposition took place three days after release and
issuance. Even if the issuance of the deposited book was prohibited, the publication had already been sold to some customers
by the time the police went to the bookstore to seize it. For this reason, publishers of ‘controversial’ publications often pushed
their readerships to purchase their items as early as possible.

“Zen-dokusha shokun ni uttafu” [An appeal to all readers], Senki September 1928, p. 157.

“Burujoa shuppan-butsu ni taisuru wareware no taido wa kaudenakereba naranu” [Our attitude toward bourgeois publications
must be this way], Senki (June 1930), pp. 177-97.

For more on the founding and development of the magazine Senki, and the debates between Kurahara Korehito and Nakano
Shigeharu, see Shockey, The Typographic Imagination, pp. 207-8.

Sato argues that “the fact that Senki published Youth Senki (No. 1-5) and Homemaker’s Senki (only one issue) as separate volumes,
and that it created about 300 reader branch organizations (as of September 1930) in factories and schools nationwide, were all
counter-movements that directly challenged the mass mass-media nature of Kingu.” Sato, “Kingu no jidai”, p. 69. For more on
Youth Senki and Homemaker’s Senki, see Perry, Recasting Red Culture in Proletarian Japan.

See Tokko geppo (March 1930), p. 73.

See (NAPF to Nihon Kyominto to no kankei 1971, pp. 1015-16).

See Tokko Geppo (April 1930): p. 66.

“Collecting for the second proletarian newspaper defense fund,” “Let’s protect the proletariat with our Might!” “Put seven sen
of your return train fare toward the fund!” (Senki [January 1930]), p. 195.

“Sales of Senki have remained constant in recent years. Nevertheless, the ban on the release and distribution of has continued to be
given to almost every issue, and [Senki] seems to be in a state of considerable financial distress. Its situation for the past month is as



Humanities 2023, 12, 89 17 of 18

follows: Income, 2500 yen (electricity fees, etc.)/Expenses: 1000 yen. Management expenses (labor, rent, etc.): 1200 yen. Printing
costs 1500 yen. Paper (deficit), approximately 1200 yen. The company is currently 45,000 yen in debt for printing, paper, etc.
The total amount of the Senki defense fund (announced in November) is 2328.19.5 yen”. See (NAPF to Nihon Kyominto to no
kankei 1971, p. 1013).

26 See (NAPF to Nihon Kyominto to no kankei 1971, p. 86).

27 300 yen out of a total income of 422 yen in August, 450 yen out of 719 yen in September, and 400 yen out of 959 yen in October
(ibid., p. 89). Individual donations from Senki writers were also frequent. For example, Kobayashi Takiji was detained on June
24,1930, on suspicion of being a sympathizer and contributor to the Communist Party for having donated the entire royalty from
“The Crab Cannery Ship” to the party. The situation was the same for other writers, like Nakano Shigeharu (NAPF to Nihon
Kyominto to no kankei 1971, p. 152).

28

First published on May 1, the price was 5 sen plus postage. The magazine had 46 issues, 16 pages each, on onion-skin paper, and
the purchase price had to be remitted to the KOPF publishing office.

2 Puroretaria bunka, (April 1932), pp. 82-83.

30 See Police Affairs Bureau, Home Ministry, ed., Showa 5-nen chii ni okeru shakai undo no jotai, pp. 464-65.

3l See (Minato 1931, p. 123). The English translation of quotation is adapted from Ko “Censorship Empires, Illegal Commodities
(tr. Christina Yi), pp. 127-34.

32 Previous versions of this paper were presented by Ko at conferences in Korea in 2008, 2010 and 2016, and published in the journal
AFo]#SAI in Korean in 2009. Ko produced the original version in Korean and Japanese, based on original research. The English
version by Ko, Ogonek and Choi is based on a shortened version of the Korean and Japanese, and includes additional research
by all three authors to allow it to speak directly to Anglophone audiences. The longer version by Ko will appear as a chapter in
her Japanese-language monograph to be published in 2023, tentatively titled Shuppan tekikoku no senso.

References

Abel, Jonathan E. 2012. Redacted: The Archives of Censorship in Transwar Japan. Berkeley, CA: University of California Press.

Amamiya, Y6z0. 1998. Chtio koron to Kaizo [Chiio koron and Kaizo]. In Mimemoribusa; Journalist 60-nen [Memories Like Weeds: 60
Years as a Journalist]. Tokyo: Chiiokoron-sha.

Cheon, Jung-hwan. 2003. Gendai no shodoku [Reading in Modern Times]. Seoul: P'urtin yoksa.

Eguchi, Kan, and Kishi Yamaji, eds. 1930. Senki Sanjyiiroku-jin shii [Thirty-Six War Flags]. Tokyo: Kaizosha.

Field, Norma. 2009. Kobayashi Takiji. Tokyo: Iwanami Shoten.

Field, Norma, and Heather Bowen-Struyk. 2016. For Dignity, Justice, and Revolution: An Anthology of Japanese Proletarian Literature.
Chicago: The University of Chicago Press.

Kanroji, Hachiro. 1931. Shuppan shoshora torihikan riron (II) Sayoku-teki shuppansha no kakaku [A Bird’s Eye View of the Publishing
Industry] (I): On Leftish Publishing Companies]. In S0 janarizumu koza. Tokyo: Naigai-sha, vol. 6.

Ko, Young Ran. 2006. “Ame no furu Shinagawa-eki’ no Musansha-ban o tegakari toshi nagara senryaku to shite no Chosen hyosho
[The Musansha Version of ‘Shinagawa Station in the Rain’ and the Representation of Korea as Strategy]. Nihon kindai bungaku
75: 119-34.

Ko, Young Ran. 2009. Teikoku Nihon no shuppan ichiba saihen to media ibento: ‘Cho Kakuchii” o tstjite mita 1930-nen zengo no
Kaizo-sha no senryaku [The Reorganization of the Publishing Market and Media Events in Imperial Japan: Kaizo-sha’s Strategy
around the 1930s Seen through ‘Cho Kakuchi']. 4/2///SAI 6: 87-120.

Ko, Young Ran. 2010a. Sengo to iu ideorogi [Postwar as Ideology]. Tokyo: Fujiwara Shoten.

Ko, Young Ran. 2010b. Shuppan teikoku no ‘senso’: 1930-nen zengo no Kaizo-sha to Yamamoto Sanehiko no Man, Sen kara [The “War’
in the Publishing Empire: Considered Alongside Kaizo-sha Around the 1930s, and Yamamoto Sanehiko’s Man, sen]. Bungaku
11: 127-37.

Ko, Young Ran. 2012. Censorship Empires, Illegal Commodities: On Senki and a Network of Readers That Spanned the Genkai Sea
(translated by Christina Yi). In Censorship, Media and Literary Culture in Japan/Ken ‘etsu, Media, Bungaku: Edo Kara Sengo Made.
Edited by Suzuki Tomi. Toky6: Shin'yosha, pp. 127-34.

Maeda, Ai. 1989. Maeda Ai Chosaku-Shii dai 2-kan: Kindai Dokusha no Seiritsu [Maeda Ai Works, vol. 2: The Rise of the Modern Reader].
Tokyo: Chikuma Shobo.

Maki, Yoshiyuki. 2014. Fuseji no bunka-shi: Ken'etsu, bungaku, shuppan [A Cultural History of Fuseji: Censorship, Literature, Publishing].
Tokyo: Shinwa-sha.

Minato, Saburo. 1931. Zanbon teikoku shugi (shuppan-ya no agaki) [Imperialism and Remaindered Books: Publisher’s Struggles]. In
Keizai orai [Economic Trends]. Tokyo: Nippon Hyoron-sha.

NAPF to Nihon Kyominto to no kankei [Relationship between the NAPF and the Japanese Communist Party]. 1971. In Showa 5-nen
chii ni okeru shakai undo no jotai [Situation of Social Movements throughout 1930]. Edited by Naimu-sho kehokyoku [Police Affairs
Bureau, Home Ministry]. Reprinted in Tokyo: San-ichi Shobo.

Obi, Toshito. 2007. Shuppan to shakai [Publishing and Society]. Tokyo: Genshi Shobo.

Ogasawara, Katsu. 1985. Kobayashi Takiji. Tokyo: Shincho-sha.



Humanities 2023, 12, 89 18 of 18

Ogino, Fujio. 1984. Tokko-keisatsu taisei-shi: Shakai undo yokuatsu torishimari no kozo to jittai [History of the Tokko Police System: Structure
and Facts of Cracking Down on Social Movements]. Tokyo: Seikatsu Shobo.

Okudaira, Yasuhiro. 2006. Chian iji-ho shoshi [A Brief History of the Peace Preservation Law]. Toky6: Iwanami Shoten.

Perry, Samuel. 2014. Recasting Red Culture in Proletarian Japan: Childhood, Korea, and the Historical Avant-Garde. Honolulu: University
of Hawaii Press.

Sato, Takumi. 2002. Kingu no jidai: Kokumin taishii zasshi no kokyo-sei [The Age of King: The Public Character of the National Popular
Magazine]. Tokyo: Iwanami Shoten.

Shakai undo no jokyo: Fuhyo [Current Situations of Social Movements: Appendix]. 1971. In Shakai undo no jokyo 1, 1927-1930. Edited
by Naimu-sho kehokyoku [Police Affairs Bureau, Home Ministry]. Reprinted in San’ichi Shobo.

Shimamura, Teru. 2008. Kobayashi Takiji “‘Kanikosen’ to chika katsudo6-ka susu shakaishugi undo [Kobayashi Takiji’s “Crab Cannery
Ship” and the Underground Socialist Movement]. In Shi-ttoku hakkin-Kindai bungaku-shi [Getting to Know About Book Bans: Modern
Literary Magazine]. Tokyo: Gakutosha.

Shimbun zasshi-sha toku-hi chdsa [Secret Survey on Newspaper and Magazine Publishers]. 1979. Edited by Naimu-sho kehokyoku
[Police Affairs Bureau, Home Ministry]. Reprinted in Tokyo: Taisho Publishing.

Shockey, Nathan. 2019. The Typographic Imagination: Reading and Writing in Japan’s Age of Modern Print Media. New York City:
Columbia University Press.

Toda, Hideo. 2019. Kanikosen kesareta moji: Takiji no Sosaki ‘ito” to ken’etsu’ no takurami [Erased Letters in The Crab Cannery Ship: “Intention”
and “Censorship” Takiji’s Creation Scheme]. Tokyo: Kobunken.

Tokunaga, Sunao. 1930. Taiyo no nai machi wa ikanishite seisaku sareta ka [How was The Town Without Sun Protected?]. Puroretaria
geijutsu kyotei [Proletarian Art and Teaching] 3.

Tsuboi, Shigeji. 1930. Puroretaria zasshi no keiei: Senki o chiishin to shite [Management of Proletarian Magazines: Centering upon
Senki]. In Sogo janarizumu koza. Tokyo: Naigai-sha, vol. 9.

Tsuchiya, Shozo. 1967. Tsuchiya Shozo-shi danwa soku kiroku [Records of Tsuchiya Shozo]. In Tsuchiya Shozo kenkyii shiryo. Tokyo:
Naisei-shi Kenkyti-kai, vols. 59-60.

Umeda, Toshihide. 1998. Shakai undo to shuppan bunka: Kindai Nihon ni okeru shakai kyodo no Keisei [Social Movements and Publication
Culture: The Formation of an Intellectual Community in Modern Japan]. Tokyo: Ochanomizu Shobo.

Wada, Takashi. 2022. Anti-Bourgeois Media in the Japanese Proletarian Literary Movement. Humanities 11: 160. [CrossRef]

Yamamoto, Akira. 1967. Fuseji, ken’etsu, jiko-kisei [Fuseji, censorship, self-control]. In Gendai Janarizumu [Contemporary Journalism].
Tokyo: Yuunsha.

Yui, Masaomi, ed. 1985. Shuppan keisatsu kankei shiryo kaisetsu: So moku [Publication Police-related Materials: Commentaries and Compre-
hensive Table of Contents]. Tokyo: Fuji Shuppan.

Disclaimer/Publisher’s Note: The statements, opinions and data contained in all publications are solely those of the individual au-
thor(s) and contributor(s) and not of MDPI and/or the editor(s). MDPI and/or the editor(s) disclaim responsibility for any injury to
people or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content.


https://doi.org/10.3390/h11060160

	Add-On Value Brought by Publication Bans: Senki and “The Crab Cannery Ship” 
	Senki and Capitalizing on ‘Illegal’ Goods 
	Senki as a Catalog of ‘Illegal’ Commodities 
	Uri tongmu (Our Comrades) and the Colonial Book Market 
	References

